TERUG NAAR NIEUWSOVERZICHT

Hoe 3 miljoen stappen ook zorgen voor een beter geheugen!

Geplaatst op 31 oktober 2018

CONSULT van AM RED deed mee aan de actie Steptember. 28 Dagen lang zetten medewerkers 10.000 stappen per dag om geld in te zamelen voor mensen met Cerebrale Parese. Zelf meer bewegen zodat anderen ook weer (meer) kunnen bewegen.

En het lunchwandelen, het extra fietsen naar het werk voelde fijn. Fitter, meer energie, maar ook scherper! Hoe dat komt? Lees dan vooral verder!

Erik Scherder, hoogleraar Klinische Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en hoogleraar Bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, weet alles van beweging, je brein en de combinatie hiervan.

Regelmatig bewegen verbetert namelijk de cognitieve functies in je brein. Niet alleen wordt het motorische gedeelte in de hersenen geprikkeld, maar ook de gebieden die te maken hebben met geheugenprocessen. Hierdoor krijgen je geheugen, leervermogen en concentratie een boost!

Het is dus van groot belang dat jij na je werk toch van de bank komt om even te gaan bewegen. Lichaamsbeweging zorgt namelijk niet alleen voor je conditie, maar ook voor je cognitie.
Zodra jij je renschoenen aantrekt en gaat hardlopen, gebeurt er van alles in je brein. Terwijl jij hard aan het werk bent je looptijd te verbeteren, zijn je hersenen druk bezig allerlei processen in je hoofd te regelen.

4 Manieren waarop bewegen je cognitieve functies verbetert

Bewegen zorgt voor dat allerlei stofjes aan de slag gaan in je brein. Maar wat voor invloed heeft dit vervolgens op jou? Meer beweging kan op 4 manieren bijdragen aan de verbetering van je cognitieve functies.

1. Een beter geheugen doordat je nieuwe verbindingen maakt tussen je hersencellen.
2. Een verhoogde concentratie doordat je brein een betere doorbloeding krijgt door het bewegen.
3. Een sneller denkvermogen doordat deze zelfde doorbloeding zorgt voor een snellere informatieverwerking.
4. Een jonger brein doordat een deel van je hersenen (je hippocampus) niet of minder krimpt door bewegen!

Vier zeer goede redenen dus om toch echt van die bank te komen. Je hoeft volgens de ‘beweegprofessor’ Erik Scherder echt geen topsport te gaan beoefenen. Hijzelf implementeert heel simpel zijn dagelijkse dosis beweging in zijn werk. Door een paar simpele dingen aan te passen in je routine kun jij dat ook.

Eenvoudig meer bewegen door dagelijkse routine aan te passen

Combineer bewegen en werken
Erik Scherder staat bekend om zijn bureaufiets. Terwijl hij stukken naleest, trapt hij vrolijk erop los. Op deze manier zit hij geen uren stil en kan hij tijdens het werk toch toekomen aan wat beweging.

Verban de lift
Ook al is het handig om de lift te nemen naar de vijfde verdieping, overweeg eens om toch de trap te nemen. Volgens Erik Scherder is deze fysieke uitdaging juist goed. Door even je benen te strekken, kom je op deze manier aan een flinke dosis beweging toe.

Kom op de fiets naar je werk
Is de afstand te overbruggen? Kom eens op je fiets naar je werk. Even de wind door je haren voelen is niet alleen goed voor je humeur; door stevig door te trappen heb je voordat je het weet je dagelijkse dosis beweging erop zitten!

Vergader eens lopend
Volgens Scherder gaat vergaderen véél beter zodra men er bij beweegt; je komt sneller tot ideeën. Vergaderingen kunnen veel tijd in beslag nemen en voordat je het weet, ben je twee uur verder. Vergader daarom eens lopend en die brainstormsessie wordt een stuk interessanter.

Naast deze 4 tips van Erik Scherder kun je natuurlijk zelf ook nog een hoop doen. Stap eens een bushalte eerder uit, of parkeer de auto een paar straten verder weg. Het maakt niet uit wat je doet, zodra je maar regelmatig even beweegt.

En zeker als je beseft dat sommigen niet het geluk hebben zich vrijelijk te kunnen bewegen, lijkt het ons mooi om vooral die 10.000 stappen per dag te blijven zetten!

Meer weten over de Steptember actie, de uitgebreide visie van Erik Scherder en het gepubliceerde interview:
Steptember actie
Prof. E.J.A. Scherder – Laat je hersenen niet zitten
Interview met Erik Scherder op Snellezen.com

Erik Scherder

Deel dit bericht:

Meer ontdekken?

Contact

Ptolemaeuslaan 80
3528 BP Utrecht
Postbus 4052
3502 HB Utrecht
T : +31 (0) 30 287 53 00
E: consult@am.nl
KvK: 30224151